دسته‌بندی نشده

چگونه گیاهان گلدانی را سر زنده نگه داریم

آیا عاشق گیاهان هستید، اما متوجه می شوید که باغبانی به شما نمی افتد؟

آیا هر بار که کسی گیاهی را به دست شما می‌دهد به خود می‌گویید   “مطمئناً ظرف یک هفته آن را می‌کشم؟”

آیا به گلدانهای سبز همسایه ها، دوستان و اقوام خود حسادت می کنید، در حالی که خودتان برای نگهداری حتی یک گیاه آپارتمانی دست وپا میزنید؟

اگر اینگونه فکر میکنید چیزی برای خجالت وجود ندارد. بسیاری از مردم در ابتدا برای زنده نگه داشتن گیاهشان تلاش می کنند، اما با گذشت زمان، تمرین و کمی آموزش، هر کسی می تواند این کار را یاد بگیرد.

زنده نگه داشتن گیاهان گلدانی یک مهارت آموخته شده است و دلیلی وجود ندارد که شما هم نتوانید آن را یاد بگیرید. برای کمک به شما و شروع سفر در زمینه مراقبت از گیاهان، ما این آموزش را در مورد هر چیزی که در مورد نحوه مراقبت از گیاهان گلدانی باید بدانید را گردآوری کرده ایم. تا زمانی که کار ما در اینجا تمام شود ، شما آماده خواهید بود که این مهارت ها را عملی کنید.

پس دستکش های باغبانی و خاک گلدان خود را بردارید و بیایید شروع کنیم.

نکاتی برای زنده نگه داشتن گیاهان آپارتمانی در گلدان

در حالی که قوانین برای همه گیاهان تقریباً مشابه است، بسته به محیطی که گیاه شما قرار است در آن زندگی کند کمی متفاوت خواهد بود. اگر بیشتر به این فکر می کنید که چگونه از گیاهان داخل گلدان مراقبت کنید، این بخش برای شماست.

در اینجا بهترین نکات ما برای زنده نگه داشتن گیاهان آپارتمانی آورده شده است:

1. گلدان صحیح را انتخاب کنید

زهکشی برای گیاه شما بسیار مهم است. یعنی در حالت ایده آل، یک گلدان باید سوراخی در ته آن داشته باشد تا آب اضافی از خاک خارج شود و در سینی زیر گلدان جمع شود. اگر چنین سوراخی وجود نداشته باشد، تمام آب اضافی در خاک محبوس می شود.

بیشتر اوقات، آب بیشتر از آن چیزی است که گیاه بتواند  جذب کند، و این منجر به “غرق شدن” گیاه می شود. اگر متوجه شدید که گیاه شما پژمرده و افتاده به نظر می رسد، اما خاک هنوز مرطوب است، احتمال اینکه مشکل زهکشی داشته باشید و محل خروج آب گلدان بسته باشد وجود دارد.

به همین ترتیب، گیاهان برای رشد به فضای زیادی نیاز دارند. اگر فضای ریشه‌ها برای کشیده شدن تمام شود، گیاه سنگین‌تر می‌شود و ریشه‌ها نمی‌توانند مقدار شاخ و برگ گیاه شما را تحمل کنند. این باعث پژمرده شدن و مرگ آن می شود.

در حالی که راحت‌ترین راه این است که گیاه را در گلدان که در آن قرار دارد بگذارید بماند ، این همیشه بهترین راه برای سالم و قوی نگه داشتن گیاه شما نیست. برای اینکه گیاه شما سالم بماند، باید در گلدانی باشد که به آن فضا برای رشد و کشش ریشه هایش بدهد. همچنین به گلدانی نیاز دارد که امکان زهکشی کافی را فراهم کند.

2. از خاک گلدان خوب استفاده کنید

اگر گیاه آپارتمانی خود را مجدداً از ظرفی که داخل آن قرار دارد جدا می‌کنید و آن را در گلدان بهتری قرار می‌دهید، باید به این فکر کنید که از چه نوع خاک گلدانی استفاده می‌کنید. به این بسنده نکنید که فقط مقداری خاک را از حیاط خلوت خود بیرون بیاورید و در گلدان بریزید. در عوض، یک کیسه خاک گلدان بخرید. این مخلوط ها اغلب حاوی مواد مغذی یا کودهای اضافی هستند که به گیاه خانگی شما کمک می کند قوی و سالم بماند.

کودهای مخلوط گلدان مراقبت از گیاه

بسته به نوع گیاهی که با آن کار می کنید، ممکن است بتوانید مخلوط خاکی را پیدا کنید که به طور خاص برای آن گونه طراحی شده است. برای مثال، اگر در حال کاشت کاکتوس یا ساکولنت هستید، اغلب خاک‌های مخصوصی وجود دارند که فقط با مواد مغذی مناسب برای این نوع گیاهان ساخته شده‌اند.

3. آبیاری: نه خیلی زیاد و نه خیلی کم

آبیاری می تواند کمی باعث سر در گمی بشود، به خصوص اگر در مراقبت از گیاه تازه کار هستید. اگر بیش از حد آبیاری کنید و گیاه شما به راحتی غرق می شود و اگر خیلی کم آبیاری کنید گیاه خشک می شود و می میرد. برای گیاهان شاد و سالم، باید تعادل ظریفی بین این دو افراط پیدا کنید. در حالی که برخی از گیاهان ترجیح می دهند در خاک مرطوب زندگی کنند، اکثریت قریب به اتفاق گیاهان زمانی بهترین عملکرد را دارند که اجازه دهید خاک بین دو آبیاری خشک شود.

برای اینکه بفهمید گیاه شما به آب نیاز دارد یا نه، خاک را ترجیحا نزدیک لبه گلدان لمس کنید. اگر احساس می‌کنید  خشک و خرد می‌شود، زمان آبیاری است. اگر هنوز رطوبت به نظر می رسد، احتمالاً هنوز میتوان صبر کرد. پس از چند هفته از این تمرین، باید متوجه شوید که گیاهان شما چه زمانی به آب نیاز دارند.

البته، شما همچنین می توانید تشخیص دهید که آیا گیاهان شما از تشنگی می میرند یا خیر. اگر متوجه شدید که برگها خشک، قهوه ای و چروکیده می شوند، گیاه شما به شدت به آب نیاز دارد. با این حال، امیدواریم گیاه خود را مدت ها قبل از رسیدن به این مرحله آبیاری کنید.

هنگامی که به گیاه خود آب می دهید، آن را آبیاری کنید تا زمانی که آب از سوراخ ته گلدان خارج شود یا تا زمانی که خاک دیگر آب جذب نکند. اگر آب شروع به جمع شدن در بالای خاک کرد و از آب دادن بیشتر خودداری کرد، وقت آن است که آبیاری را متوقف کنید.

دشوار است که دقیقاً گفت چند بار به گیاه خود آب بدهید زیرا هر گیاه و هر گونه گیاهی متفاوت است. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گیاه خاص خود مطالعه کنید، اما به طور کلی، بهتر است به گیاه خود اجازه دهید به شما بگوید که چه زمانی به آب نیاز دارد. یاد بگیرید که خاک و برگ های یک گیاه را بخوانید و تشخیص دهید که چه زمانی از شما مقداری آب می خواهد

4. به آنها نور فراوان بدهید

در حالی که هر گیاهی از نظر سایه در مقابل خورشید ترجیحات متفاوتی دارد، هیچ گیاهی بدون هیچ نوری رشد نخواهد کرد. اگر گیاه خود را در کمد، در یک قفسه تاریک یا در گوشه ای سایه دار قرار دهید، عملکرد خوبی نخواهد داشت.

گیاه شما برای رشد به حداقل مقداری آفتاب نیاز دارد. به همین دلیل، طاقچه ها مکان های بسیار خوبی برای قرار دادن گیاهان هستند. اگر طاقچه به اندازه کافی بزرگ ندارید، گزینه های دیگری نیز وجود دارد. آنها را روی یک میز  جلوی پنجره، یا در مکانی که نور خورشید زیاد است، بگذارید.

5. حیوان خانگی خود را دور نگه دارید

این باید ناگفته نماند، اما اگر تازه وارد گیاهان آپارتمانی شده باشید، شاید به آن فکر نکرده باشید. حیوانات ممکن است گیاهان شما را دوست داشته باشند، اما متأسفانه، این اغلب به معنی دوست داشتن آنها تا حد مرگ است. به طور خاص، حیوان خانگی شما ممکن است گیاه شما را بخورد یا با اشتیاق آن را پاره کند.

مراقبت از حیوانات خانگی و گیاهان آپارتمانی

برای رفع این مشکل، سعی کنید گیاهان آپارتمانی خود را در مکان هایی قرار دهید که حیوان خانگی شما به آن دسترسی ندارد. شاید آنها را روی پیشخوان یا بالای کابینت قرار دهید. فقط اطمینان حاصل کنید که نیاز به دور نگه داشتن گیاه از آسیب را با نیاز به قرار دادن آن در محلی که هنوز آفتاب دارد متعادل کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که انواع مختلفی از گیاهان سمی برای حیوانات وجود دارد، بنابراین انگیزه بیشتری برای جدا نگه داشتن گیاهان و حیوانات خانگی وجود دارد.

6. درباره گیاه خود بیاموزید

این یک قانون اساسی در مراقبت از گیاهان است، چه با گیاهان آپارتمانی سر و کار داشته باشید، چه با سبدهای آویزان در فضای باز، چه گیاهان باغچه یا چیزهای دیگر. برای آشنایی با نوع گیاهی که از آن مراقبت می کنید، وقت بگذارید. بیاموزید که چقدر آفتاب دوست دارد یا چقدر سایه. بیاموزید که آیا نیاز به آبیاری هر روز دارد یا می تواند تا دو هفته بدون آب بماند.

هر گیاهی مجموعه ای از الزامات منحصر به فرد خود را دارد. در حالی که قوانین  زیادی وجود دارد که برای اکثر گیاهان اعمال می شود، زمانی که برای یادگیری هر گونه گیاه به صورت جداگانه وقت بگذارید، بهترین نتایج و بیشترین میزان موفقیت را خواهید داشت.

گیاهان گلدان در فضای باز را چگونه نگهداری کنیم

هنگام یادگیری نحوه مراقبت از گیاهان گلدانی در فضای باز، برخی از نگرانی ها مانند گیاهان داخلی آپارتمان است. همچنان باید مراقب استفاده از مخلوط خاک گلدان خوب باشید. شما هنوز هم گلدانی مورد نیاز است که به گیاه فضای رشد بدهد و زهکشی زیادی داشته باشد. با این حال، چند نگرانی اضافی وجود دارد که هنگام مراقبت از گیاهان در فضای باز مطرح می شود.

در اینجا بهترین نکات ما برای نگهداری گیاهان گلدانی در فضای باز آورده شده است:

1. مراقب سایه در مقابل خورشید باشید

این چیزی است که شما باید به خصوص در مورد گیاهان در فضای باز مراقب باشید. گیاه را وقتی که تهیه میکنید باید دارای اطلاعاتی باشد که به شما بگوید آیا گیاه آفتاب کامل، سایه کامل یا ترکیبی از این دو را ترجیح می دهد. اگر نتوانستید چنین اطلاعاتی را پیدا کنید،  یک جستجوی سریع در گوگل انجام دهید.

هنگامی که متوجه شدید که گیاه شما در چه نوع نورپردازی بهترین عملکرد را دارد، این به شما بستگی دارد که مکانی را پیدا کنید که مناسب این نیازها باشد. ممکن است قسمتی از خانه شما باشد که نیمی از روز آفتاب می گیرد یا ممکن است ایوان شما باشد که در تمام طول روز آفتاب می گیرد. هر چه که باشد، گیاه شما به محض اینکه آن را در مکان مناسب قرار دهید، رشد خواهد کرد.

2. مراقب دما باشید

در گیاهان فضای باز، یکی از بزرگترین ملاحظات آب و هوا است. تجربه یک روز آفتابی تابستان که در آن دما به بالای 40 درجه می رسد و تصور می کنید که بیرون گذاشتن گیاهانتان بی خطر است.نکته اینست که در بعضی از مناطق دما دوباره به شدت کاهش می یابد و گیاهان شما به طور جبران ناپذیری آسیب می بینند.

3. به باران فکر کنید

از آنجایی که گیاه شما قرار است گیاهی در فضای باز باشد، باید به مواردی مانند باران نیز فکر کنید، و این که چگونه بر برنامه آبیاری شما تأثیر می گذارد.

اگر منطقه شما بارندگی زیادی دارد، توجه داشته باشید که برای مدتی طولانی یا حداقل تا زمانی که خاک دوباره خشک شود، نیازی به آبیاری گیاه خود نخواهید داشت.

آیا مصمم هستید که این بار موفق شوید و گیاهان گلدانی خود را سر حال نگه دارید؟ خواندن این مطلب یک کمک عالی برای شروع است.